Det finns en metod som heter PESTLE, som ger en möjlighet att se vad som händer runt om ägandet företaget mm. Metoden går ut på att se hur politiken, nationalekonomin, sociala, tekniska, miljömässiga och juridiska frågor påverkar företaget och ägandet. Hur bra koll har ni?
PESTLE= Politik, Ekonomi, Socialt, Teknik, Lagar och Miljö (Environment)
Politiken kan påverka ägandet på många sätt det vi kanske först tänker på är skattemässiga, men förtillfället har vi en stor osäkerhet hur Brexit skall påverka oss. Hur ser det ut i ert ägande. Har företaget mycket affärskontakter i Storbritannien eller är några leverantörer eller kunder beroende av vad som händer med Brexit. Andra politiska händelser är ju EU bestämmelser som kan komma mm.
Ekonomiskt tänker vi först på vår egen företagsekonomi och privatekonomin, men vad händer nu när vi verkar få mer tullar runt om i världen. Vad händer med, inte bara vår närmiljö utan även alla de partners, leverantörer och kunder som vi har?
Hur utvecklas samhället socialt, kulturellt och åldersmässigt. Hur kan detta påverka arbetsmarknaden och nyrekryteringen av nya medarbetare. Påverkar detta hur företagets framtid ser ut? De nya generationerna som kommer ut på arbetsmarknaden har en kanske en annan inställning till arbete mm.
Tekniskt sätt kommer det att hända saker inom i stort sätt alla områden. Kan man producera era produkter någon annanstans till ett bättre pris? Eller är det någon annan som plötsligt dyker upp på marknaden som man inte förväntat sig, ex. Google som enligt ryktena bygger en bil! hur ser det ut på er marknad?
På lagsidan kommer det hela tiden nya regler och lagar och det är ju inte bara i Sverige utan även i andra länder. Har man t. Ex. sin kundservice i ett annat land måste man kanske följa deras lagar lika mycket som våra. Det gäller ju allt från konkurrenslagar till diskrimineringslagar.
Miljömässigt märks det mer och mer hur det påverkar alla i samhället. Då menar jag inte bara via regler och lagar utan även konsumenterna. Redan nu har det visat sig att vind, sol och andra alternativa energiskäller ökar mycket mer än vad som var väntat. Detta gör att vi kanske når ett fossilfritt samhälle tidigare än planerat! Hur påverkar det vårt företag och vårt ägande?
Detta kan kännas långsökt men ju mer global alla affärer blir ju mer påverkar den oss. Den gamla devisen ”Think global act local”. Glöm aldrig att bara att hålla koll lite på vad som händer genom tidningar och andra medier kommer man en bit, dessutom händer det mycket i sociala medier där man kan se trender mm.
Många gånger kan det vara bra att ta en extern hjälp för att få en mera öppen diskussion där de externa även kommer med frågor och tankar utanför ”boxen”. Vi har jobbat som bollplank i dessa frågor och många andra inom företagsägandet. Ta gärna kontakt med oss!
www.ownership4.com